Review: Tiptoi Spel de Engelse Detective

tiptoi de engelse detective

TipToi was zoiets dat al jaren op mijn verlanglijstje stond. Er kwamen gedurende de jaren steeds meer uitbreidingsmogelijkheden, wat het ook steeds interessanter maakte. Maar zo’n benodigde stift was nou niet echt goedkoop en ik vroeg mij af of het wel echt zijn geld waard zou zijn? Zeker gezien de interesse van mijn kinderen die nogal eens moeilijk te vangen is. Ik heb lang gewikt en gewogen maar uiteindelijk ben ik gezwicht. Inmiddels hebben we de Tiptoi stift al geruime tijd in huis en kan ik je vertellen of de aankoop hiervan een hit of een miss was!

Casper met de Tiptoi stift

Het belangrijkste onderdeel is dus de Tiptoi stift. Deze kun je afzonderlijk kopen of je koopt hem in combinatie met een boek of een spel in één van de startersets. Wij kozen voor zo’n starterset. Hierin zat de stift en het spel de Engelse Detective. Helaas is deze starterset niet meer verkrijgbaar maar je kunt het spel nog wel steeds zonder de stift erbij kopen. Of je kiest voor een andere starterset zoals bijvoorbeeld die met het spel Mijn Lichaam of die met het boek Wereldatlas. Het voordeel van de startersets is dat het een stuk voordeliger is om zo’n combinatie aan te schaffen. Het enige wat je dan nog nodig hebt is 2 AAA batterijen en je bent klaar om aan de slag te gaan.

speelbord de engelse detective

Het spel bestaat uit een grote basisplaat en verschillende kleinere plaatjes waar je de Engelse opdrachten op moet uitvoeren. De TipToi stift fungeert als pratende dobbelsteen en wordt ook gebruikt om de opdrachten mee uit te voeren. Daarnaast geeft hij alle uitleg bij het spel. Al deze informatie is makkelijk en snel op de stift te laden, bijvoorbeeld via de website van Ravensburger. Je geeft de stift aan elkaar door. Eén stift is dus genoeg. Na iedere goed uitgevoerde opdracht krijgen de spelers een munt. Het doel is uiteindelijk meer munten te verdienen dan de gemene Professor Mad. Want wanneer de opdracht niet goed wordt uitgevoerd gaat de munt namelijk naar die sluwe Professor. Deze wil o.a. stinkbommen plaatsen in de stad en hij heeft afluisterapparatuur geplaatst in het hoofdkwartier van de spelers. Hij moet dus zeker gestopt worden!

Calista speelt de Engelse detective

Dit spel heeft een adviesleeftijd van 6 tot 10 jaar. Kinderen kunnen er veel Engelse woordjes en begrippen mee leren. Er kunnen maximaal vier personen tegelijk het spel spelen. Handig is dat het spel ook alleen gespeeld kan worden. Toen wij het spel dik 2 jaar geleden voor het eerst speelden vond Casper het nog erg moeilijk omdat hij de Engelse woorden niet kende. Inmiddels begrijpt hij het Engels een stuk beter en nu vindt hij het dan ook veel leuker om dit spel te spelen. Voor Calista was het Engels nog een brug te ver maar door samen te werken lukte het toch om te winnen. Hoe ze de stift moest gebruiken had zij wel al heel snel door.

Gewonnen!

Er zijn aardig wat kleine kartonnen onderdelen die bij dit spel horen en waar dus wel goed op gelet moet worden wil je het spel compleet houden. Ik kwam er achter dat bij ons spel de speelfiguren in de loop der tijd zijn verdwenen. Die hebben we dan maar vervangen. Ik kan me nog herinneren dat ik ze weleens ben tegen gekomen tijdens het opruimen en me afgevraagd heb waar ze nu toch bij hoorden. Mocht ik ze weer eens tegen komen in één van de speelgoedbakken dat weet ik nu waar ze thuishoren!

tiptoi de engelse detective doos

Het spel viel bij ons allemaal goed in de smaak en het was leuk om het gezamenlijk te spelen. Deze eerste TipToi aankoop maakte me nieuwsgierig naar de andere producten van dit merk. Binnenkort volgt er dan nog een review over een ander item van TipToi. De TipToi stift is dus zeker geen miskoop gebleken en was het geld wat ons betreft zeker waard.

Pin it!

Tiptoi de Engelse Detective

Hebben jullie producten van TipToi thuis? En zo ja; Wat is jullie favoriet?