Een midweek Sunparks de Haan

Sunparks de Haan
Ooit, lang geleden, was ik eens met mijn ouders op vakantie aan de Belgische kust. Het verbaasde me toen hoe mooi het daar was. Gezellige dorpjes, mooie historische gebouwen én natuur. Het sprak me enorm aan en ik wilde er graag nog eens naar terug. Afgelopen week was het zover en verbleven we een midweek op Sunparks de Haan. Ik was erg benieuwd of het beeld wat ik in mijn hoofd had klopte of dat het in de loop der jaren vertekend was geraakt.

Ik kan er kort over zijn; het was er nog steeds prachtig. Als je nog nooit aan de Belgische kust bent geweest en van historische architectuur en gezellige dorpjes houdt dan kan ik je zeker aanraden om er eens een kijkje te nemen. Het was er nu in februari al heerlijk maar in de zomer moet het er helemaal een feest zijn.

Wij verbleven dus op Sunparks de Haan en dit is het tweede Sunparks park dat wij bezochten. Een paar jaar geleden waren we al eens op Sunparks de Kempense Meren en dat was toen goed bevallen. Je kunt het vergelijken met een Centerparcs park alleen dan wat budgetvriendelijker.

Sunparks de Haan

Net zoals bij zo’n beetje alle andere vakantieparken die ik ooit heb bezocht mag je ook bij Sunparks de Haan op de aankomstdag om 15.00 in je huisje. Vooraf hebben we dus even de snackbar uitgetest. De kipburger is wat mij betreft een echte aanrader! Daarna vermaakte Calista zich prima in de indoorspeelhal. Wat een geluk dat ze een grote broer bij zich had die met haar mee kon en haar hielp. Het is vaak water en vuur maar dit keer hebben ze echt super goed samengewerkt. Wat heerlijk om te zien!

Toen we uiteindelijk in ons huisje aankwamen bleek dat ze helaas vergeten waren om het beddengoed neer te leggen, terwijl we dit wel hadden gereserveerd. Ook was het lampje in het toilet kapot. Dus kon ik nog eens terug naar de receptie. Dat maakte niet zoveel uit want ik wilde toch nog wat halen voor het avondeten bij het winkeltje aangezien twee keer snackbar op één dag zelfs mij een beetje te veel zou zijn. Gelukkig werden beide problemen snel verholpen.

De volgende dag gingen we zwemmen. Iets waar mijn beide kinderen geen genoeg van kunnen krijgen. Daarna gingen we nog een kijkje nemen in het dorp de Haan en bezochten we het strand. Het was prachtig weer en de jassen konden zelfs uit.

Sunparks de Haan

Op woensdag deden we het rustig aan. Pas tegen de middag gingen we zwemmen en in de avond bezochten we de gamehal. Ook weer zoiets wat de kinderen helemaal te gek vinden, en Martijn en ik vinden het misschien nog wel leuker! Alleen jammer dat dat geld er zo snel doorheen gaat! Ik heb zelf een zwak voor de muntenschuivers. Zo verslavend!

Op donderdag ging ik met de kinderen met de Kusttram. Dit is een tramlijn die – zoals de naam al doet vermoeden – langs de Belgische kust loopt. Van Knokke tot de Panne. Calista mocht nog gratis mee, voor Casper betaalde ik 4 euro en mijn kaartje kostte 7 euro. Daarmee konden we de hele dag onbeperkt reizen met de bussen en trams van De Lijn, de Belgische ov maatschappij. De kaartjes kocht ik bij de receptie van Sunparks. Ook in de tram zelf kun je kaartjes kopen maar dan betaal je iets meer.

Het “inchecken” werkte net even anders dan in Nederland waardoor ik me weer een enorme klungel voelde. Uiteindelijk stond het gewoon uitgelegd op het apparaat maar ik kreeg een soort blinde vlek ofzo omdat ik met één oog met dat apparaat bezig was en met mijn andere oog de kinderen in de gaten probeerde te houden. Gelukkig waren er genoeg behulpzame mensen aanwezig! We gingen mee tot aan Middelkerke waar we aan het strand een broodje aten. Daarna wilden we eigenlijk Openluchtmuseum Raversyde bezoeken maar helaas was dit nog gesloten. Wel hebben we nog een wandeling hier gemaakt in het natuurpark.

Sunparks de Haan

Tijdens onze tocht met de kusttram kwamen we weer allerlei indrukwekkende gebouwen tegen, zoals het hippodroom in Oostende. Een aanrader dus wanneer je wat van de omgeving wilt zien zonder al te moe te worden.

’s Avonds gingen we uiteten bij het restaurant op het park. Ik had een prima biefstuk met champignonsaus die van mij alleen wel twee keer zo groot had gemogen! Martijn had spareribs en de kinderen hadden beide friet met nuggets. Na het diner was het tijd om de opgespaarde punten in te gaan wisselen in de gamehal. Casper koos een soort grote stressbal(!?) en toen waren er ook nog genoeg punten over voor een surprise ei van My Little Pony voor Calista.

Sea Life Blankenberge

De volgende ochtend was het al weer tijd om in te gaan pakken. Om tien uur moesten we ons huisje namelijk weer verlaten. We besloten eerst nog een laatste keer te gaan zwemmen op het park. Daarna bezochten we Sea Life in het nabijgelegen Blankenberge.

Naast mooie aquaria, pinguins en otters hebben ze bij Sea Life in Blankenberge ook een opvang voor zeehonden. En een klimparcours dat ik met de kinderen nog even onveilig heb gemaakt. Ook hebben we twee speurtochten gedaan. Met één daarvan hebben we zelfs een minifiguur van Lego verdiend.

En toen zat onze midweek er echt weer op en begonnen we aan de reis naar huis. We hebben het heel erg leuk gehad en de dagen zijn voorbij gevlogen. Gelukkig staat er volgende maand alweer een nieuw tripje gepland!

Waar in België kom jij graag?