Extra naar de peuterspeelzaal

Extra naar de peuterspeelzaal
Wat verandert er toch veel binnen het peuterspeelzaal gebeuren. Calista zit op dezelfde peuterspeelzaal als dat Casper zat. Toch gaat het er nu heel anders aan toe dan toen. De tijden zijn alleen al compleet anders. Casper ging in het begin één ochtend en één middag en kreeg er vanaf dat hij drie was nog een halve ochtend op woensdag bij, die was er toen speciaal voor de grotere peuters. Nu is de peuterspeelzaal vier ochtenden van 8.15 tot 12.00 uur geopend. Toen Casper op de peuterspeelzaal zat was er ook regelmatig een gesprek over de vorderingen. Dat lijkt nu weer afgeschaft te zijn want ik heb tot nu toe enkel wat informelere gesprekjes gehad over mijn dochter.

VVE indicatie

Toen Casper twee was kreeg ik de befaamde woordenlijst – de lexilijst – thuisgestuurd van het consultatiebureau, met daarop woordjes die hij eventueel zou moeten kennen. Hij was laat met praten en daardoor kon ik met moeite slechts drie woordjes aankruisen. De jeugdverpleegkundige wilde ons daarom een indicatie meegeven voor het VVE programma op de peuterspeelzaal. Dan kon hij vier dagdelen naar de peuterspeelzaal om zijn spraak te stimuleren. Ik vond dat toen onzin en heb dit afgeslagen. Uiteindelijk sprak Casper een half jaar later prima en was er geen sprake van een achterstand.

Calista was vlotter met het ontwikkelen van haar woordenschat en op haar lexilijst kon ik ruimvoldoende woorden aankruisen. Van een VVE indicatie via het consultatiebureau was dus geen sprake. Vanaf maart vorig jaar ging zij twee ochtenden per week naar de peuterspeelzaal. Maar zo soepel als dat op een gegeven moment met Casper ging, waarbij ik van hem eigenlijk al vrij snel niet eens meer mee het klaslokaal in hoefde, ging dat bij mijn dochter niet. Ze gaf thuis wel aan dat ze school leuk vond, maar in de klas sprak ze geen woord en ze had nog geen echte aansluiting. Dat werd mede veroorzaakt doordat zij ook regelmatig afwezig was, bijvoorbeeld wanneer ik weer in het ziekenhuis lag of wanneer ik te ziek was om haar te brengen.

Eind vorig jaar vroeg een van de leidsters of Calista niet vaker wilde komen. Ik schrok er wel even van want ineens vier dagen in de week naar school, dat vond ik best veel! Maar aan de andere kant zag ik er ook direct de voordelen van in. Mijn dochter hangt erg aan mij en dat is natuurlijk niet handig voor wanneer zij straks naar de basisschool gaat. Ook heb ik niet altijd de energie om wat met haar te doen. Dan is het fijn dat zij op de peuterspeelzaal extra uitdaging krijgt. Hierdoor heeft zij niet voor het taalaspect maar voor het sociaal-emotionele aspect een VVE indicatie gekregen. Vanaf begin dit jaar gaat zij vier ochtenden naar de peuterspeelzaal en het gaat nu al een stuk beter. De twee extra ochtenden worden gesubsidieerd dankzij de indicatie. Ze heeft het enorm naar haar zin en geeft continue aan dat zij naar school wil, eigenlijk wil ze iedere dag, ook in het weekend! Ook speelt ze nu samen en maakt ze vriendjes. Echt praten doet ze er nog niet (terwijl zij thuis juist de hele dag door kwebbelt!) maar dat zal binnenkort vast ook wel komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *